Browsing by Author "Cossa, Osvaldo"
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- Face-to-face interactions estimated using mobile phone data to support contact tracing operationsPublication . Cumbane, Silvino; Gidófalvi, Gyözö; Cossa, Osvaldo; Madivadua Júnior, Afonso; Branco, Frederico; Sousa, NunoUnderstanding people’s face-to-face interactions is crucial for effective infectious disease management. Traditional contact tracing, often relying on interviews or smartphone applications, faces limitations such as incomplete recall, low adoption rates, and privacy concerns. This study proposes utilizing anonymized Call Detail Records (CDRs) as a substitute for in-person meetings. We assume that when two individuals engage in a phone call connected to the same cell tower, they are likely to meet shortly thereafter. Testing this assumption, we evaluated two hypotheses. The first hypothesis—that such co-located interactions occur in a workplace setting—achieved 83% agreement, which is considered a strong indication of reliability. The second hypothesis—that calls made during these co-location events are shorter than usual—achieved 86% agreement, suggesting an almost perfect reliability level. These results demonstrate that CDR-based co-location events can serve as a reliable substitute for in-person interactions and thus hold significant potential for enhancing contact tracing and supporting public health efforts.
- Revisão de fraudes bancárias por SMS ou voz, a partir da análise de dados de telefones celulares: uma revisão sistemática de literaturaPublication . Cossa, Osvaldo; Sousa, Nuno; Gonçalves, Ramiro Manuel Ramos Moreira; Martins, José; Branco, Frederico; Martins, JoséNos últimos anos registou-se um crescimento acentuado de fraudes bancárias cometidas por SMS (Short Messaging System) e voz. Um dos fatores que contribui para o aumento de casos de fraudes por SMS é o baixo custo de aquisição de grandes volumes de mensagens, a confiabilidade (a mensagem chegará ao destinatário) e o fato de não precisar de Internet para chegar até a vítima. Em relação as fraudes financeiras por voz, estas podem ser usadas para persuadir as vítimas a efetuarem transferências bancárias para as contas dos fraudulentos, com a promessa de receber avultadas somas em prémios. A deteção destes tipos de fraudes não é uma tarefa trivial, pois exige a aplicação de técnicas e métodos apropriados dependendo da sua natureza. Assim, neste artigo é apresentada uma Revisão Sistemática de Literatura (RSL) de 2015 a 2020, com o intuito de analisar o estado da arte sobre fraudes bancárias cometidas por SMS ou voz. A RSL permitiu identificar os tipos mais comuns de fraudes bancárias por SMS ou voz, e as respetivas técnicas de deteção.
