Castelo, AdelinaXavier, Lola GeraldesRouxinol, Cláudia2023-09-192023-09-192023Castelo, A., Xavier, L.G., & Rouxinol, C.F. (2023). Cultural Representations in Foreign Language Education: A Study on Chinese Learners of Portuguese. E-Revista de Estudos Interculturais, 11, pp. 1-27.2182-6439http://hdl.handle.net/10400.2/14946Studying a foreign language is strongly associated with learning the target culture(s), developing representations of the foreign language realities, and acquiring interculturality. A pilot study conducted over a 4-year bachelor’s degree program in Portuguese as a Foreign Language aimed at understanding the cultural representations of Portuguese-speaking realities by Chinese students and how they evolved. Results show that: the foreign culture representations only slightly change over the 4 years; the mobility programs’ destination greatly influences representations of the host country; the students’ passivity causes superficial and school-based cultural representations of the target cultures, countries, and their inhabitants. These results have several pedagogical implications concerning the mobility programs’ preparation and the intercultural approach in the classroom.O estudo de uma língua estrangeira está fortemente associado à aprendizagem da(s) cultura(s)-alvo, ao desenvolvimento de representações das realidades da língua estrangeira e à aquisição da interculturalidade. Um estudo-piloto realizado ao longo de uma licenciatura de 4 anos em Português como língua estrangeira teve como objetivo compreender as representações culturais da realidade lusófona por estudantes chineses e como elas evoluíram. Os resultados mostram que: as representações da cultura estrangeira apenas mudam ligeiramente ao longo dos 4 anos; o destino dos programas de mobilidade influencia muito as representações do país de acolhimento; a passividade dos alunos provoca representações, acerca das culturas-alvo, dos países e dos seus habitantes, que são superficiais e apenas baseadas nas aprendizagens escolares. Estes resultados têm várias implicações pedagógicas na preparação dos programas de mobilidade e na abordagem intercultural na sala de aula.engCultural representationsInterculturalityMobility programChinese learnersPortuguese as a Foreign Language (PFL)Representações culturaisInterculturalidadePrograma de mobilidadeAprendentes chinesesPortuguês como Língua Estrangeira (PLE)Cultural representations in foreign language education: a study on chinese learners of Portuguesejournal articlehttps://doi.org/10.34630/e-rei.vi11.5288