Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
PDF-Artigo | 307.56 KB | Adobe PDF | ||
1.11 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo pretende apresentar algumas reflexões sobre o formato PechaKucha, quando em aplicação no contexto educacional. A proposta de atividade, de natureza voluntária, deu-se no âmbito de duas edições da Conferência myMPeL e confirma-se como momento de “celebração da aprendizagem” do curso de Mestrado em Pedagogia do Elearning. Os estudantes do mestrado são incentivados a participar ativamente na conferência, sendo um dos objetivos a partilha de trabalhos representativos da aprendizagem, ocorrida ao longo do ano curricular do mestrado, como uma comunidade alargada. O formato de comunicações adotado prevê a apresentação de 20 diapositivos (slides) a cada 20 segundos, contendo os diapositivos, de preferência, imagens e palavras-chave. A realização da atividade foca, deste modo, a sua força inovadora, quer em nível do indivíduo aprendente, quer a nível institucional. A objetivação, portanto, é alcançar o melhoramento de capacidades de comunicação oral, o aprofundamento de temáticas em “apresentar aprendendo e aprender apresentando”. Consecutivamente, propiciar a aprendizagem entre pares (ou prática coletiva de aprendizagem), assente em natureza disruptiva, contextual e situada. Projeta, igualmente, a imprescindível requisição em estreitar a relação entre a comunicação oral, escrita e visual, usando as imagens que sustentam a mensagem ou que, alegoricamente, representam a mensagem oral. Os resultados, deste estudo de caso, foram prospetados através de inquérito online, posteriormente, deu-se a aferição, sistematização e tratamento e, encontram-se em apresentação neste trabalho investigativo.
This article presents some reflections on the presentation format PechaKucha applied in the educational context. The proposed voluntary activity occurred within two editions of the “Conference myMPeL” and was confirmed as a moment of "celebration of learning" of the Masters Program on Pedagogy of Elearning. Students were encouraged to participate in the conference actively. One of the goals consisted on sharing, with an extended community, the representative works based on issues discussed during the year. The adopted format of communication requires the use of 20 slides every 20 seconds. The completion of the activity focuses on an innovative strength, either at the level of the individual learner, or at an institutional level. The objectification is to achieve an improvement of oral communication skills, "to present learning and to learn presenting”. Consecutively, the activity provides peer learning (or collective practice learning), based on a disruptive nature, contextual and situated. The activity promotes also a strong relationship between oral, written and visual elements. Images support the message or allegorically represent the oral message. The results of this case study were collected through an online survey. The measurement, systematization and treatment of the data which were gained are presented in this research work.
This article presents some reflections on the presentation format PechaKucha applied in the educational context. The proposed voluntary activity occurred within two editions of the “Conference myMPeL” and was confirmed as a moment of "celebration of learning" of the Masters Program on Pedagogy of Elearning. Students were encouraged to participate in the conference actively. One of the goals consisted on sharing, with an extended community, the representative works based on issues discussed during the year. The adopted format of communication requires the use of 20 slides every 20 seconds. The completion of the activity focuses on an innovative strength, either at the level of the individual learner, or at an institutional level. The objectification is to achieve an improvement of oral communication skills, "to present learning and to learn presenting”. Consecutively, the activity provides peer learning (or collective practice learning), based on a disruptive nature, contextual and situated. The activity promotes also a strong relationship between oral, written and visual elements. Images support the message or allegorically represent the oral message. The results of this case study were collected through an online survey. The measurement, systematization and treatment of the data which were gained are presented in this research work.
Description
Keywords
PechaKucha Práticas educacionais disruptivas Inovação Literacia digital Disruptive educational practices Innovation Digital literacy III Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning
Citation
Spilker, Maria João; Nascimento, Lauriza; Morgado, Lina - O poder dos PechaKucha [Em linha]: pensar, criar e comunicar o trabalho académico-científico num curso online. In Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning, 3, Lisboa, 2013. "Colóquio Luso-Brasileiro...: atas". Lisboa : Universidade Aberta. LEAD, 2014. ISBN 978-972-674-738-3. p. 1-17
Publisher
Universidade Aberta
LE@D
LE@D