Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10400.2/1566
Título: Satisfação/insatisfação no trabalho dos professores do 1º Ciclo do Ensino Básico : estudo do Concelho de Caldas da Rainha
Autor: Alves, Patrícia Isabel Belchior
Orientador: Amante, Lúcia
Palavras-chave: Ensino básico
1º Ciclo
Educação
Professores
Satisfação
Motivação
Insatisfação
Estudo de casos
Data de Defesa: 2010
Citação: Alves, Patrícia Isabel Belchior - Satisfação/insatisfação no trabalho dos professores do 1º Ciclo do Ensino Básico [Em linha] : estudo do Concelho de Caldas da Rainha. Lisboa : [s.n.], 2010. 244 p.
Resumo: A investigação aqui apresentada enquadra-se na perspectiva de que o adequado funcionamento do Sistema Educativo, a qualidade do ensino e a própria motivação do aluno passa pela motivação e realização pessoal do professor. Pretende-se estudar de forma rigorosa, e tão exaustiva quanto possível, a motivação para a profissão docente, de uma situação específica, a dos professores do 1º Ciclo do Ensino Básico a leccionar no concelho de Caldas da Rainha, no ano lectivo 2006/2007. A revisão bibliográfica foi orientada no sentido da definição da profissão de professor, da explicação da educação do 1º Ciclo em Portugal, da apresentação dos conceitos de satisfação, motivação e mal-estar docente. Foi feita uma exposição de alguns estudos sobre a motivação para a profissão docente e de algumas abordagens teóricas à satisfação no trabalho. Referimos alguns estudos sobre as relações entre o mal-estar e a motivação docente, atendendo a que o factor professores motivados favorecerá uma educação de qualidade. Optámos por uma abordagem metodológica quantitativa para atingir o objectivo central deste estudo. Nesta investigação foram utilizados dois questionários elaborados e já aplicados a professores por Jesus (1996a). Esta opção prendeu-se com o facto de estes instrumentos já terem demonstrado a sua fiabilidade e adequação à análise das variáveis em estudo. Os questionários pretendiam avaliar as variáveis de motivação em estudo e o mal-estar docente; verificar a existência de correlação entre as variáveis de motivação e as variáveis de mal-estar. Os resultados indicam que a maioria dos professores, embora não queira exercer a profissão docente de forma definitiva, revelam elevada motivação intrínseca e elevado grau de empenhamento na sua profissão. Apresentaram um elevado valor atribuído às metas profissionais, mas uma baixa expectativa de conseguir alcançá-las. Podemos concluir que quanto maior o valor das metas profissionais e das expectativas de sucesso, maior o grau de stress profissional e, por outro lado, quanto maior o valor de expectativas de controlo dos resultados, menor o grau de stress profissional mas maior o nível de exaustão emocional. Concluímos que os professores respondentes encontram-se em situação de stress mas não em situação de mal-estar docente. Não podendo ser generalizável, o estudo permite a compreensão dos sentimentos de motivação e mal-estar dos professores a leccionar neste concelho, bem como a possibilidade de alteração das suas principais causas, além de servir de exemplo para avaliações futuras antes da implementação de qualquer modelo educacional. The research presented here falls within the prospect that the proper functioning of the Educational System, the quality of education and the motivation of the student passes through motivation and personal fulfillment of the teacher. The aim is to study accurately, and as comprehensive as possible, the motivation for the teaching profession in a particular situation, the teachers of the 1st cycle of basic education to teach in the county of Caldas da Rainha, in the academic year 2006/2007. The literature review was oriented towards the definition of the teaching profession, the explanation of education of the 1st cycle in Portugal, presentation the concepts of satisfaction, motivation and malaise of teacher. It was made an exhibition of some studies on the motivation for the teaching profession and some theoretical approaches to satisfaction at work. Out some studies on the relationship between the brash and teacher motivation, because the factor motivated teachers promote a quality education. We have chosen a quantitative methodological approach to achieve the objective of this study. In this investigation we used two questionnaires that had already been applied to teachers for Jesus (1996a). This option was linked to the fact that these instruments have already demonstrated their reliability and suitability for the analysis of the variables under study. The questionnaires sought to evaluate the variables of motivation to study and teacher malaise; verify the correlation between the variables of motivation and the variables of malaise. The results indicate that most teachers, but I will not pursue the profession permanently, show high intrinsic motivation and high degree of commitment to their profession. A high value placed on career goals, but a low expectation of achieving reach them. We can conclude that the higher the value of professional goals and expectations of success, the greater the degree of occupational stress and, moreover, the higher the value of expectations in monitoring the results, the lower the degree of occupational stress but increased the level of emotional exhaustion. We conclude that the respondents teachers are under stress but not in a state of malaise teacher. It may not be generalizable, the study allows the understanding of feelings of motivation and disaffection among teachers to teach in this county, and the possibility of changing its main causes, and set an example for future evaluation before implementation of any model education.
The research presented here falls within the prospect that the proper functioning of the Educational System, the quality of education and the motivation of the student passes through motivation and personal fulfillment of the teacher. The aim is to study accurately, and as comprehensive as possible, the motivation for the teaching profession in a particular situation, the teachers of the 1st cycle of basic education to teach in the county of Caldas da Rainha, in the academic year 2006/2007. The literature review was oriented towards the definition of the teaching profession, the explanation of education of the 1st cycle in Portugal, presentation the concepts of satisfaction, motivation and malaise of teacher. It was made an exhibition of some studies on the motivation for the teaching profession and some theoretical approaches to satisfaction at work. Out some studies on the relationship between the brash and teacher motivation, because the factor motivated teachers promote a quality education. We have chosen a quantitative methodological approach to achieve the objective of this study. In this investigation we used two questionnaires that had already been applied to teachers for Jesus (1996a). This option was linked to the fact that these instruments have already demonstrated their reliability and suitability for the analysis of the variables under study. The questionnaires sought to evaluate the variables of motivation to study and teacher malaise; verify the correlation between the variables of motivation and the variables of malaise. The results indicate that most teachers, but I will not pursue the profession permanently, show high intrinsic motivation and high degree of commitment to their profession. A high value placed on career goals, but a low expectation of achieving reach them. We can conclude that the higher the value of professional goals and expectations of success, the greater the degree of occupational stress and, moreover, the higher the value of expectations in monitoring the results, the lower the degree of occupational stress but increased the level of emotional exhaustion. We conclude that the respondents teachers are under stress but not in a state of malaise teacher. It may not be generalizable, the study allows the understanding of feelings of motivation and disaffection among teachers to teach in this county, and the possibility of changing its main causes, and set an example for future evaluation before implementation of any model education.
Descrição: Dissertação de Mestrado em Supervisão Pedagógica apresentada à Universidade Aberta
URI: http://hdl.handle.net/10400.2/1566
Aparece nas colecções:Mestrado em Supervisão Pedagógica / Master's Degree in Pedagogical Supervision - TMSP

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