Repository logo

Repositório Aberto

Universidade Aberta Scientific Repository

 

About the Repository

The Open Repository is the institutional repository of Universidade Aberta and was built with the aim of storing, preserving, disseminating, and providing access to UAb's intellectual production in digital format. The goal is to gather, in one place, the entirety of UAb's scientific publications, thereby contributing to the increase of its visibility and impact while ensuring the preservation of its intellectual memory.

Recent Submissions

Transformation framework for transitioning traditional universities to online open education
Publication . Santos, Arnaldo; São Mamede, Henrique; Morgado, Leonel; Koulaouzidis, Giorgos; Ilcheva, Maria; Kuijpers, Chris; Guasch, Teresa; European Association of Distance Teaching Universities
We present a nine-dimension institutional framework that guides traditional universities in transitioning to high-quality hybrid and online provision. Building on EADTU’s E-xcellence manual, we bring to the fore enterprise architecture/interoperability, service digitisation, change-and-incentive systems, and governance/decision rights, by combining expert individual and panel contributions. We then operationalise this into a facilitation-ready checklist (Areas, Sub-areas, Topics, and Diagnostic questions), and add an institution-level maturity model to support prioritisation and roadmap design. We report on qualitative field validation through three one-week expert engagements (March-April 2025), which combined leadership briefings, semi-structured interviews, artifact reviews, and synthesis reports. The framework proved usable for cross-unit dialogue, was diagnostically sensitive to system-level blockers (interoperability and operations, digitization of academic/administrative services, change management, and incentives), and was actiongenerative, informing roadmaps for 12-24 months. We propose testable propositions linking governance/platform readiness to pedagogy, services, and outcomes. The full checklist and facilitation materials are released in an open repository to enable institutional self-assessment and comparative research.
Emissão de quarta-feira, dia 7 de junho de 1995
Publication . Universidade Aberta; Duarte, Helder
Percurso entre o Manuelino e o Renascimento: vídeo "História da Arte Moderna Portuguesa: do Manuelino ao Renascimento". Divulgação: Festival Vídeo Universidade Aberta 1995; vídeo "Palhota", apresentado pela Escola Superior de Educação de Santarém, galardoado no “Festival vídeo 1994, da Universidade Aberta” . No final a programação da emissão de ano letivo, sábado dia 10 de junho.
Emissão de quarta-feira, dia 24 de maio de 1995
Publication . Universidade Aberta; Duarte, Helder
Apresentação dos videogramas: “Pré-História de Portugal: Idade do Bronze 3: a metalurgia do bronze” do bronze”; “Pré-História de Portugal: idade do bronze 2: a cerâmica da idade do bronze”. Festival de Vídeo Universidade Aberta : reportagem da cerimónia de entrega dos prémios referentes a 1994; informações sobre o Festival de Vídeo a realizar em 1995. Programação da emissão de ano letivo, sábado dia 27 de maio.
Emissão de quarta-feira, dia 15 de março de 1995
Publication . Universidade Aberta; Duarte, Helder
Espaço de emissão dedicado a Antero de Quental e Alexandre Herculano. Apresentação dos vídeos: “História de Portugal Contemporâneo (Político e Institucional): Antero de Quental: o Ícaro da Geração de 70”; “História de Portugal Contemporâneo (Político e Institucional): Alexandre Herculano: o Liberal Estóico”. Depoimentos da professora doutora Maria José Ferro Tavares, Vice-reitora da Universidade Aberta, sobre Antero de Quental e Alexandre Herculano. Programação da emissão de ano letivo, sábado dia 18 de março . Divulgação da revista “Discursos: estudos de língua e cultura portuguesas”, publicada pela Universidade Aberta.
Projecto Multicultural
Publication . Universidade Aberta
Apresentação do Projeto Multicultural desenvolvido em 1995 na Escola Francisco de Arruda: objetivos e atividades. Produção no âmbito do Projeto de Apoio à realização de videogramas nas escolas desenvolvido pela Unidade de Apoio ao Sistema Educativo (UASE), do Instituto de Comunicação Multimedia (ICM), da Universidade Aberta (UAb) .